Kokkelandsholdet, der skal til Kokke-OL i næste måned, får bedre træningsmuligheder gennem sponsoratet, mens Samsung vil bruge de fremadstormende ”innovationstars” til at gøre elektronikproducentens hvidevareprogram bedre kendt i Danmark

Kokkelandsholdet (med direktør Sten Slot Knudsen bagerst i midten) modtager hvert år de næste tre år et stort sekscifret sponsorbeløb fra Samsung Danmark.

 

(PRESSEMEDDELELSE FRA KOKKELANDSHOLDET)

Seks uger inden det reetablerede danske kokkelandshold skal deltage i Kokke-OL i Erfurt er det lykkedes at få en hovedsponsoraftale på plads med elektronikgiganten Samsung Danmark. Aftalen garanterer holdet, der tæller ti-tolv af landets mest talentfulde unge kokke + et tilsvarende antal juniorkokke, et stort sekscifret beløb til driften hvert af de næste tre år. Kokkelandsholdet går som langsigtet mål efter guld ved både Kokke-VM i 2014 i Luxemburg og næste OL i 2016:

”Vi er naturligvis meget taknemmelige for det betydelige beløb, som Samsung nu lægger. Det gør det muligt for holdet at forberede sig endnu bedre og er samtidig med til at stabilisere vores økonomi, siger Kokkelandsholdets direktør, Sten Slot Knudsen. Han henviser til, at alene Kokkelandsholdets deltagelse ved det kommende OL den 5.-10. oktober forventes at koste 600.- 700.000 kroner

Også i Samsungs danske afdeling i Københavns Sydhavn er der stor tilfredshed med aftalen, som skal hjælpe med at markedsføre elektronikproducentens hvidevareprogram i Danmark. Sponsoratet ligestiller elektronikproducenten med Madkulturen under Fødevareministeriet som hovedsponsor:

”Samsung har en stolt tradition for at hjælpe talenter frem – det gælder f.eks. inden for sport og design. Og når nu den nytænkende dansk gastronomi nyder så stor anderkendelse disse år, vil vi gerne være med til at hjælpe den nye generation af René Redzepi’er og Rasmus Koefoed’er frem. Som en global producent af innovative køkkenløsninger kan vi netop gøre dette gennem et sponsorat af kokkelandsholdet,” forklarer Samsungs salgschef for hvidevarer i Danmark, Lars Jespersen.

Netop innovation er noget, der knytter Samsung og kokkelandsholdet sammen, fremhæver Lars Jespersen:

”Innovation er en væsentlig del af Samsungs DNA, og det kommer meget tydeligt til udtryk i vores portefølje af hvidevarer. F.eks. står vi bag en ovn, som kan henholdsvis bage og stege samtidig ved to forskellige temperaturer og køle- og fryseskabe, som afrimer sig selv. Herhjemme er Samsung bedst kendt for TV og smartphones, fordi vi inden for begge kategorier er markedsledere. Men selvom vi inden for hvidevarer oplever vækst i disse år, opfatter vi også os selv som unge og fremadstormende innovationstars ligesom Kokkelandsholdets folk,” forklarer Lars Jespersen.

Dansk gastronomi
viser verdensklasse

Kokkelandsholdet, og Køkkenchefernes Forening der står bag, ansatte for nyligt sin første egentlige direktør til at præsentere ”produktet”, Kokkelandsholdet, mere professionelt – for derigennem at samle flere og større sponsorater end hidtil. Sponsorater, der bl.a. i fremtiden skal gøre det muligt at købe de ambitiøse men også travle kokke fri fra deres arbejdspladser til træningsseancerne på Hotel Legoland og skærpende konkurrencer i udlandet – og ikke bare udhule på kokkenes sparsomme fritid. Kokkelandsholdet består af særligt talentfulde og motiverede kokke fra spændende og kvalitetsbevidste spisesteder i alle egne af landet.

”Fagligt vil vi bevise, at det ikke alene er enkelte restauranter og personligheder som NOMA og Rasmus Kofoed herhjemme, der er i gastronomisk verdensklasse, men at tidens dansk gastronomi og danske kokke som branche er det,” forklarer den nye direktør Sten Slot Knudsen, der selv oprindeligt er uddannet kok og i dag hoteldirektør og tillige formand for brancheforeningen HORESTA i Region Syddanmark:

Helt konkret er det officielle mål i hvert fald at nå en top 5-placering ved det kommende Kokke-OL i Erfurt.

”Men for at komme helt til tops i fremtiden vil vi gerne skabe en økonomi omkring holdet så måske fire af de toneangivende deltagere i en turnusordning simpelthen har Kokkelandholdet som primær arbejdsplads i en periode af deres liv. Det kræver mange penge, og her betragter vi aftalen med Samsung som en betydelig murbrækker som forhåbentligt også vil motivere flere potentielle sponsorer til at være med,” påpeger landsholdsdirektøren

Sten Slot Knudsen og branchen, der bakker op om holdet, vil samtidig benytte det eksisterende hype omkring dansk gastronomi til at opbygge et opsigtsvækkende, meget dansk blikfang i verdensklasse. En spydspids, som kan skabe interesse for Danmark, når Dronningen eller en af ministrene f.eks. rejser til USA, Kina m.v. i spidsen for større handelsdelegationer.

Udover at måtte bruge Kokkelandsholdet i forbindelse med annoncekampagner, har Kokkelandsholdet også forpligtet sig til at stille med kvalificerede kokke, når Samsung ønsker ekspertdemonstrationer af sine varer på messer og lignende.

For yderligere oplysning kontakt Kokkelandsholdets nye direktør Sten Slot Knudsen, tlf.: 40 29 15 50, Email: Sten@stayok.dk eller Samsungs salgschef Lars Jespersen tlf.: 30 38 87 84, Email: lars.jespersen@samsung.dk Eller læs mere på: www.kokkelandsholdet.dk