Thomas Thomsen står i spidsen for pionervirksomheden konXion i Aalborg, der – trods begravelse af egen hjemmeside – foreløbig har syv ansatte, der rådgiver virksomheder i at tjene penge på facebook – 6. september stod KonXion som vært for landets første Social Media Summit hvor bl.a. Danfoss, Grundfos og Pandora var tilmeldt

(PRESSEMEDDELELSE FRA KONXION)

Det handler om Facebook. Thomas Thomsens nytænkende medarbejdere i Aalborg-firmaet, KonXion, hører til de endnu få, der tjener penge på nordjydernes og resten af verdens foretrukne sociale medie. Det gør KonXion, fordi man dér er i stand til at levere visionære erhvervsløsninger, som gør KonXions kunder – andre firmaer og organisationer – i stand til at tjene penge på deres respektive facebookprofiler.

 

Thomas Thomsen, direktør konXion.

Når Thomas Thomsen skal forklare mulighederne for kommerciel succes med Facebook, så er det med billedet af ringene i vandet, der breder sig -gennem ”facebook-venner” der gør deres venner opmærksom på deres ””synes godt om’er”.

Et af eksemplerne er billetsamarbejdet ”Alletiders Nordjylland,” hvor brugerne får 35-40 procent rabat, hvis de vil nå at besøge de fire store nordjyske oplevelsesparker på en uge: Fårup Sommerland, Aalborg Zoo, Nordsøen Oceanarium og Jesperhus. Et par andre eksempler blandt mange er restaurant Sushi Sushi i Aalborg, der kan prale med over 10.000 ”synes om”er – flest blandt alle danske restauranter – fra fans, der samtidig flere gange ugentlig lige modtager en sjov reminder om restaurantens eksistens og tilbud. Og hos Aalborg Kongres & Kultur Center er der nu over 60.000 potentielle kunder, der regelmæssigt følger med i kulturcenterets tilbud via den fb-side, som Thomsen og kolleger har sat op og dens forbindelse til konXions magasiner på Facebook. Fans, der dermed modtager sidste øjeblikstilbud – til fordel for både gæster og for Aalborghallen, der f.eks. herigennem får tilbudt back stage og presale-billetter.

 

”Vi kan mærke en tydelig forskel, vi ligger nu tydeligt tættere i erindring hos en væsentlig del af vores brugere. Vi havde ikke fået den succes med Facebook uden konXions viden og værktøjer,” siger AKKC-direktør Ernst Trillingsgaard.

 

”Vores publikum ser automatisk vores særlige tilbud og får oftere lyst til at besøge os. Den måde at ”tale” med vores gæster kan i mine øjne ikke gøres billigere og mere uhøjtideligt gennem noget andet medie,” fortsætter han.

 

Gravsten på

egen hjemmeside

 

39-årige Thomas Thomsen tror så meget på facebook, som danskernes fremtidige opslagstavle og nyhedsmedie, at hans eget ekspanderende firma, med nu seks ansatte ud over ham selv, der stort set har lukket deres egen normale hjemmeside. Den prydes ihvertfald ganske provokerende nu blot med en gravsten og en henvisning til virksomhedens facebookside som primære virtuelle visitkort og netadgang (se: www.konXion.dk). For det er facebookbrugernes evne og vilje til at dele deres anbefalinger, deres ”synes om”’er, der kan tjenes penge på – prædiker Thomsen. Og stadigt flere lytter interesseret.

 

”Man må tage sin egen medicin, og den holder. På facebook kommer vi og vores kunder og samarbejdspartnere automatisk dagligt ind på alle mulige menneskers skærme og mobiler via venner og venners venners anbefalinger. En traditionel hjemmeside finder dine kunder derimod kun, hvis kunderne aktivt søger dig og er bevidste om din virksomhed,” forklarer Thomas Thomsen, som sammen med sine foreløbig seks medarbejdere jobmæssigt har til huse på Gasværksvej 26, et gammelt renoveret kulhus på havnekajen i Aalborg. Heriblandt en multimediedesigner og et par universitetsuddannede kommunikatører og cand polit med speciale i Kina!. De er også med til at opstille konkrete mål for, hvad virksomhedskunderne skal have ud af deres ”fans” – helst ved at sælge dem en konkret vare eller ydelse.

 

”Popordene er jo ”brugerinnovation” og ”brugerinvolvering”, men jeg synes også virkelig, at de gælder i det her tilfælde. Millioner af mennesker, der dagligt engagerer sig med hinanden på facebook og sender hinanden tips og anbefalinger,” fremhæver Thomsen.

 

 

Foredragsholder med

næsten 2000 fb-venner

 

Thomas Thomsen er oprindeligt fra Hvide Sande med fiskergener i blodet. Han er uddannet kommuneassistent og fik IT-ansvar hjemme i det daværende Holmslands Kommune og kom ad den vej til KMD i Aalborg i begyndelsen af 1990erne. Herfra arbejdede han i nogle år meget med den kommunale strukturreform og videreuddannede sig til managementkonsulent og blev vicekontorchef i Viborg Amt, hvor han skulle nedlægge regnskabsafdelingerne og samle dem centralt i den nye Region Midtjylland. Han tog en master-uddannelse i offentlige administration og kommunikation og var i nogle år ansat hos de private leverandører af IT til det offentlige, EG og senere Columbus IT, hvorefter han kom tilbage til KMD i Aalborg i 2009. Derefter KonXion, som han i dag sammen med multimillionæren Magnus Kjøller som sleeping partner er ejer af og har omskabt fra salgstræningsvirksomhed til den nuværende. Sammen har de lagt en særdeles vækstorienteret femårsplan baseret på facebook. Thomas Thomsen er de seneste år blevet en af Aalborgs mest efterspurgte erhvervsforedragsholdere – han har personligt også næsten 2000 fb-venner , ligesom KonXion efterhånden som virksomhed er oppe over 1800 fans.

 

Konference for

professionelle

 

At KonXion indtager en spydspidsposition på dette nicheområde, som professionel brug af socialmedier endnu er, viste også det relativt store Social Media Submit, som virksomheden den 6. september selv stod som arrangør af i Biocity Aalborg. Her havde man lukket tilmeldingen med 350 professionelt interesserede til et spændende dagprogram, der ikke kun handlede om Facebook men f.eks. også LinkedIn og Podio. Bl. a. havde nogle af landets største virksomheder som Danfoss, Grundfos og Pandora tilmeldt sig tillige med f.eks. AAU og Forbrugerrådet.

 

”Det var første gang, der holdes et arrangement udelukkende for dem, der arbejder professionelt med sociale medier. Det viste sig at blive en fantastisk mulighed for at brande et helt nyt erhverv med aktiviteter og initiativer, hvor vores landsdel er helt med fremme,” pointerer Thomas Thomsen om begivenheden, der trak førende danske og internationale oplægsholdere, hvad angår sociale medier.

 

Læs mere om Social Media Summit på: http://www.facebook.com/events/346839015360760/

 

For yderligere oplysning kontakt: Thomas Thomsen tlf.: 31 48 08 58 eller emai:l tth@konXion.dk

Eller læs mere på: www.facebook.com/konXion