Europas største udbyder af store lastbillifte, danske BMS A/S, har sammen med Palfinger Platforms videreudviklet sine i forvejen robuste lastbillifte. Nu kan BMS’ lifte – som markedets eneste – operere i vindstyrke 9, ”stormende kuling”, og dermed i langt kraftigere blæst end tidligere. ”Supermeningsfyldt” lyder det fra bl.a. Ericsson, der endeligt kan få serviceret mobilantennerne i næsten alt slags vejr

Stenstrup PR-PRESSEMEDDELELSE for BMS A/S

Blæsten kan være en kostbar modspiller, når eks. fjeldsider skal sikres, vindmøller og mobilantenner serviceres og repareres, nogen gange op til 103 meter over gadeniveau. Hidtil har de kendte kran- og liftløsninger generelt højest kunnet godkendes til brug i vindhastigheder op til 12 meter pr. sekund – svarende til vindstyrke 6*, ”hård vind”. Nu har den internationale ekspanderende danske kran- og lift virksomhed BMS A/S – sammen med markedets toneangivende producent, østrigsk–tyske Palfinger AG – færdigudviklet og netop idriftsat en længe efterlyst liftversion, som alene BMS A/S foreløbig tilbyder sit hastigt voksende europæiske marked. Denne version er klassificeret og godkendt til at operere helt op til 20,8 meter pr. sekund svarende til vindstyrke 9* ”stormende kuling”, altså i vejr, hvor tagstenene løsner sig og grene knækker. Denne nyudviklede liftversion giver BMS A/S en betragtelig forøget fleksibilitet – til gavn for kunderne, der har store summer på spil, når eksempelvis teleoperatørenes netværk bryder ned, og der er brug for akut reparation eller fejlretning.

BMS divisionsdirektør for lastbillifte Ib Steffensen forklarer:

”I en verden, der forventer mere og mere effektivitet, har vejret stadig en væsentlig indvirkning på materielet. Jo mindre vejret kan påvirke vores robuste lastbilliftes evne og mulighed for at arbejde, jo mere tilfredshed oplever vores kunder. Mindre spildtid er sparede penge for vores kunder, og samtidigt et vigtigt konkurrenceparameter for BMS A/S. Vi er glade for, at Palfingers dygtige ingeniører har lyttet til vores ønsker og erfaringer, og vi er yderst tilfredse med resultatet.”

Har kostet spildt arbejdsløn

Hos f.eks. Ericsson, der servicerer eksempelvis master, skorstene, siloer, og hvor operatørernes mobilantenner over hele Europa ellers kan monteres højt i landskabet, er der derfor stor tilfredshed med samarbejdspartneren BMS’ opgraderede lifttilbud:

”Den øgede robusthed, som BMS nu kan tilbyde, er superrelevant og –meningsfuld for Ericsson uanset, hvor vi opererer i Europa. Det er bestemt ikke gratis, når lifte og kraner, som vi lejer på timebasis, må stå stille på grund af vejret. Det koster nemlig også mange timers spildt arbejdsløn til håndværkere i et ret stort set up, der ikke kan komme i gang. Med denne forbedrede liftservice forventer vi fremover i færre situationer at måtte opstille kostbare nødløsninger for at vores egne mobilkunder mærker så lidt så muligt til vores nødvendige vedligeholds- og fejlretningsarbejde”, forklarer Tonny Laustsen, Implementation Manager, Ericsson, Field Service Operation Center, Danmark. Ericsson samarbejder med BMS i mange lande.

Matcher E-24-koncept

På BMS’ hovedkontor i Aalborg er der også stor tilfredshed med, at arbejdet med vejrudfordringen har båret frugt. Videreudviklingen af Palfinger-liftene understøtter BMS’ vision og virksomhedens internationalt orienterede E-24-koncept, som blev lanceret i begyndelsen af 2015. E-24-konceptet garanterer maximum 24 timers responstid overfor enhver kunde-henvendelse, uanset hvor i Europa kunden og opgaven befinder sig. Foreløbig gælder garantien i Tyskland, England, Skandinavien og Benelux-landene, men servicegarantien udvides gradvist med stadig flere lande, i takt med at virksomheden ekspandere internationalt. En hurtigt kørende lastbillift med to chauffører kan flytte sig langt på 24 timer fra BMS’ forskellige strategisk placerede europæiske centre.

BMS råder over i alt 38 lastbillifte med en arbejdshøjde for de fire største, der også er markedets største, på helt op til 103 meter. BMS`s lastbillifte er bl.a. kendetegnet ved, at der er varme i gulv og styrepult, hvilket gør det muligt for kundernes specialister at arbejde effektivt i længere tid trods kulde og vind. Selve mandskabskurven kan rumme op til 6 mand eller løfte 600 kg med påmonteret løftebomme. Mandskabskurven udmærker sig også ved bl.a. at kunne dreje 360 grader omkring sin egen akse.

Alle BMS’ lastbillifte er desuden forsynet med en satellitforbindelse, sådan at man fra BMS’ forskellige europæiske centre kan følge med i, om mekanikken og elektronikken kører optimalt. På den måde kan evt. også softwareopdatere, uanset hvor i Europa køretøjet konkret arbejder, og om der nu på arbejdsstedet er tilstrækkelig lokal mobildækning.

BMS-koncernens samlede virksomhed har oplevet solid fremgang de seneste år og beskæftiger i dag over 650 medarbejdere og ca. 400 køretøjer i alle størrelser. Koncernen omsatte i 2015 for 1. 248 mio. dkk (ca. 166 mio. euro).

Fototext A og B: Fra BMS mega-liftrejsning på stranden ved Hirtshals, da man i januar 2015 lancerede planen om at blive Europa-dækkende på de største lastbillifte med E-24-konceptet. Nu kan man som markedets eneste operatør. Foto: Ebbe Rubien.

*Beaufort-skalaen: https://da.wikipedia.org/wiki/Beaufort-skalaen

For yderligere oplysning, kontakt: BMS’ divisionsdirektør, lastbillifte Ib Steffensen tlf.: +45 20 32 57 27 eller email ibs@bms.dk Eller læs mere på www.bms.dk Tonny Laustsen, Ericssons Implementation Manager, Field Service Operation Center, Danmark, kan evt. kontaktes på tlf.: +45 33 88 32 57 eller pr. email: tonny.laustsen@ericsson.com